ΣΧΟΛΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΗΡΙΑ – ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΤΥΦΛΩΝ

1

Την Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου, υποδεχθήκαμε με πολλή χαρά στο σχολείο μας τους εκπροσώπους του Πανελληνίου Συνδέσμου Τυφλών (https://www.pst.gr/), στο πλαίσιο προτεινόμενων Δράσεων για την Αναπηρία. Συγκεκριμένα, εκπαιδευτικοί και μαθητές της Γ΄Τάξης (του Τμήματος Βοηθών Νοσηλευτών και του Τμήματος Βοηθών Ιατρικών και Βιολογικών Εργαστηρίων) και της Β΄Τάξης (του Τμήματος ΒΥΓ3 – Βοηθών Νοσηλευτών/Βοηθών Φυσικοθεραπείας), καλωσορίσαμε τον κύριο Δημήτρη Σηφάκη και την κυρία Δώρα Φραδέλα (Πρόεδρο και Γενική Γραμματέα, αντίστοιχα, του Διοικητικού Συμβουλίου του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τυφλών), τους οποίους συνόδευε ο κ. Καραθανάσης, ηχολήπτης (εκ των συντελεστών  της δημιουργίας του υλικού των «ομιλούντων βιβλίων» που παρέχει στα μέλη του ο Σύνδεσμος).

3

Οι ομιλητές περιέγραψαν με σαφήνεια τις ιδιαίτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ένα άτομο με οπτική αναπηρία στη σύγχρονη πραγματικότητα σε διάφορους τομείς της προσωπικής του ζωής. Μεταξύ αυτών, η διαμόρφωση του χώρου όπου ζει και εργάζεται, η διευκόλυνση των μετακινήσεων από και προς τα εκπαιδευτικά ιδρύματα/εργασία/διασκέδαση/ταξίδια,  η πρόσβαση σε θεραπείες, ο βαθμός συμμόρφωσης της κοινωνίας με το νομικό πλαίσιο και η αποδοχή της διαφορετικότητας. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ένα πολύ κατατοπιστικό βίντεο στο οποίο παρουσιάστηκαν συγκινητικά επιτεύγματα ατόμων με οπτική αναπηρία (στον αθλητισμό, στη μουσική, κ.α.) καθώς και  αποτελέσματα δράσεων του Συνδέσμου και αντίστοιχων φορέων  για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων. Με χαρά διαπιστώσαμε ότι οι μαθητές μας δεν  αρκέστηκαν απλά στο να παρατηρούν και να αφομοιώνουν αλλά συμπλήρωναν την παρουσίαση με εύστοχες παρατηρήσεις και ιδέες για αποτελεσματικότερη προσέγγιση.  Από την πρώτη στιγμή αναπτύχθηκε ζωηρή αλληλεπίδραση μεταξύ των ομιλητών και των μαθητών μας, οι οποίοι, πέρα από τη δεδομένη ευαισθητοποίησή τους ως μαθητές του Τομέα Υγείας, επέδειξαν έντονο ενδιαφέρον και κατέκλυσαν τη συζήτηση με πολλές, στοχευμένες και ουσιαστικές ερωτήσεις. Αρκετές από αυτές περιστρέφονταν γύρω από τον τρόπο άθλησης των ατόμων με οπτική αναπηρία, την αυτοεξυπηρέτηση, την κάλυψη των συναισθηματικών αναγκών στην παιδική και εφηβική ηλικία, τις κοινωνικές παροχές, το πλαίσιο που αφορά την είσοδο στο πανεπιστήμιο, κ.ά.. Οι ομιλητές ενημέρωσαν τους μαθητές σχετικά με πρόσφατες θεραπευτικές εξελίξεις στο ζήτημα της οπτικής αναπηρίας και παρουσίασαν την δωρεάν υπηρεσία «Ομιλούντων Βιβλίων» που μπορεί να φέρει τα άτομα με οπτική αναπηρία κοντά στην παλαιότερη και σύγχρονη πνευματική και λογοτεχνική παραγωγή. Οι ομιλητές συγκίνησαν τους μαθητές απαντώντας ακόμα και σε «δύσκολες» ερωτήσεις όπως η διαδικασία προμήθειας τεχνικών βοηθημάτων, το υλικό και συναισθηματικό κόστος για τα άτομα και τις οικογένειες, κ.ά.. Ακολούθησε βιωματικό δρώμενο κατά το οποίο οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν το βοήθημα βάδισης (μπαστούνι) και τον τρόπο χρήσης του καθώς και τον τρόπο με τον οποίον μπορούμε ως πολίτες να παράσχουμε αποτελεσματική και ασφαλή συνοδεία σε ένα άτομο με οπτική αναπηρία. Τέλος, έγινε μια σύντομη όσο και εντυπωσιακή περιγραφή του συστήματος γραφής και ανάγνωσης Braille και δόθηκε στους μαθητές η δυνατότητα να «γράψουν» στην ελληνική γραφή Braille χρησιμοποιώντας μια γραφομηχανή 6 πλήκτρων που διατίθεται γι’αυτόν τον σκοπό. Η όμορφη συνάντηση έκλεισε με την ενημέρωση για τις δυνατότητες που παρέχονται από διάφορους φορείς για εκμάθηση του συστήματος γραφής και ανάγνωσης Braille, στα πλαίσια της κοινωνικής προσφοράς  αλλά και της απόκτησης επαγγελματικών προσόντων συναφών με τις ειδικότητες που παρέχει το σχολείο μας.

2 1

Η επίσκεψη και η συζήτηση κάλυψαν πλήρως τον χρόνο της 3ης και 4ης διδακτικής ώρας. Θεωρούμε ότι οι παιδαγωγικοί και εκπαιδευτικοί στόχοι επιτεύχθηκαν στον μέγιστο βαθμό προς όφελος κι ευχαρίστηση όλων, μικρών και μεγάλων.

Την επίσκεψη οργάνωσαν και προετοίμασαν (σε συνεργασία με τη Διεύθυνση του σχολείου) οι εκπαιδευτικοί του σχολείου που εργάζονται επάνω στον Άξονα «Σχολείο και Κοινωνία» (στο πλαίσιο της Αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, σχ. έτος 2023-2024).

4